mandag den 3. oktober 2016

#bogbloggertræf16

Lørdag den 24. September, var det endelig tid til årets bogbloggertræt. Et event jeg havde set frem til siden maj, hvor jeg meldte mig til. Så til trods for, at jeg ikke var helt på toppen helbredsmæssigt, måtte jeg bare afsted. Jeg havde set frem til en hyggelig dag, hvor jeg ville skabe et netværk indenfor blogging, da jeg jo stadig er meget grøn. Det viste sig dog rent personligt, at være svært for mig at netværke, fordi jeg oplevede at befinde mig i en forsamling, hvor mange kendte hinanden og jeg ikke selv kendte en eneste. Men det er vel altid godt at man er bevidst om hvilke udviklingspunkter man selv har. ;)

Set bort fra det, så havde jeg en meget hyggelig dag, hvor jeg fik en masse inspiration til fremtidig blogging emner, bøger der skal læses, og så var det utrolig spændende at møde og lytte til de deltagende forfattere, oversætter og ikke mindst debatten mellem de mere erfarne bloggere.

Lad mig gennemgå dagens forløb. Jeg ankom kort før det skulle starte, og blev ført hen til et venteområde, hvor en kæmpe forsamling bloggere allerede ventede. Da jeg jo ikke kendte en eneste, stod jeg lidt for mig selv og spejdede rundt for at se om jeg kunne spotte nogle af de bloggere, som jeg indimellem selv følger. Der var flere jeg kunne genkende, men ikke helt sætte navn på. Jeg fik en kort snak med Mie Møller Nielsen fra Dreamlitt, som fortalte at hun senere på dagen skulle fortælle os om sit job som oversætter. Lidt efter blev vi alle budt ind i lokalet hvor eventet skulle finde sted. Vi blev budt velkommen, modtog de første boggaver, og gik så ellers ombord i frokosten. Alt imens denne blev indtaget, blev vi præsenteret for eventets hemmelige gæst, som var forfatteren Malene Sølvsten. Vi modtog alle hendes meget omtalte bog Ravnenes hvisken, som hun gennem et interview med en af dagen arrangører fortalte mere om. Selvom jeg ikke er den store fantasy læser, skal jeg klart læse Malenes bog, som blev lovprist af flere piger ved mit bord. Efter en signerering af bogen, var der lodtrækning mellem dagens deltagere, for at vinde flere bøger. Her var jeg heldig at vinde en bog af den deltagende forfatter Pernille Vørs - første bind i Dominic trilogien. En bog som genremæssigt lige er noget for mig, så den er jeg meget spændt på at læse. Allerede overvældet af nye bøger, fik vi hver udleveret en hel pose med bøger og bogrelaterede ting. I denne var blandt andet en bog af forfatteren Nick Clausen, som også deltog i dagens event - så denne skulle da også lige signeres. Herefter blev der til stor begejstring præsenteret årets bogbloggertræf-kage, som da også var meget imponerende formet og udsmykket som en bogstav, og smagte lige som en kage skal. Imens kagen blev spist, fortalte tidligere omtalte Mie Møller Nielsen fra Dreamlitt, om processen i at oversætte bøger. Et utrolig spændende indslag, hvor jeg da uden tvivl kunne mærke ærgelse om at jeg ikke selv er bedre til at formulere hvad jeg vil skrive, stave og skrive grammatisk korrekt (man er vel blot Socialpædagog, og aldrig været den skarpeste til ovenstående), for hvor lød det dog bare som et spændende job.

Mod slutningen af arrangementet, var der planlagt en debat bloggerne imellem, og selvom det var lidt hårdt for hovedet efter en lang dag med mange indtryk, var det på samme tid spændende at høre på de synspunkter der blev delt indenfor de forskellige emner. Der blev debatteret om at kommentere på hinandens blogs, brug af stjerner i sine anmeldelser, og hvad forfattere, forlag og andre bloggere kan forvente og tillade sig forhold til en enkelte bloggers anmeldelse. De deltagende forfattere Marie-Louise Rønning og Nanna Foss deltog også i denne debat, og ytrede deres personlige meninger og erfaringer med at kommentere på bloggernes anmeldelser. Selvom jeg ikke deltog direkte i debatten, gav den en masse stof til eftertanke, i forhold til hvordan jeg skal blogge i fremtiden, om at være mere aktiv med kommentarer på andre blogs og ikke mindst om det at blive anmelder for forskellige forlag, som jeg jo endnu ikke har været. Efter debatten, blev vi overrakt endnu en pose fyldt med bøger, og jeg kunne fuldstændig overvældet takke af og slæbe godt 20 bøger ud til bilen og hjem til fremvisning for kæresten. - som stresset så til imens jeg forsøgte at presse bøgerne ind i min allerede overfyldte bogreol.

Tak til de tre arrangører som havde lavet et kæmpe stykke arbejde for at planlægge og udfører dette event: Irene, Michelle og Simone.  Og et endnu større tak skal lyde til de mange sponsorer, som bidrog til det overflod af gaver vi modtog. Tellerup, Turbine, Storytel, Rosinante & Co, Politikens forlag, PlusBog, Lindhardt & Ringhof, Nicole Boyle Rødtnes, Jentas, Gyldendal, Gads forlag, Forlaget Facet, Deamlitt, Bog & Idé Aalborg - Østeraa, Dansk bibelselskab, Lotte Petri, Marie-Louise Rønning, Nick Clausen, Pernille Vørs og Evas Kagerier

Min plads og første gave til dagens event.
Forfatteren Malene Sølvsten interviewes af Irene
Ravnens hvisken, signeret af forfatteren Malene Sølvsten

Forfatterne Nick Clausen, Pernille Vørs og Nanna Foss signerer bøger

Forfatter Nick Clausen signerer mit kopi af hans bog Mareridt og myrekryb 1

Kagen tiltrak en stor forsamling af de ivrige bloggere 

Mie Møller Nielsen fra Dreamlitt fortæller om processen i at oversætte 

Sponsorgaverne til #bogbloggertræf16 - sikke en høst 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar