lørdag den 11. juni 2016

Anmeldelse: Færgen af Mats Strandberg

Titel: Færgen | Skrevet af Mats Strandberg |
Antal sider: 474 | Udgivet i 2016 | Forlag: Modtryk |
 Antal stjerner (0-5): ***

I Færgen møder vi fra første side Mats Strandbergs fantastiske personskildringer. Igennem bogens mange korte kapitler, som skiftevis tager udgangspunkt i en person, lærer vi en masse spændende personligheder at kender. Fælles for dem alle, er at de tager med Finlandsfærgen en kold November dag - en tur som nogle vil overleve, og andre ikke vil.

Her møder vi blandt andre, den ensomme Marianne der på egen hånd tager en spontan tur med Færgen, hvor hun hurtigt møder og danner et bånd til manden Göran. Vi møder drengen Albin, som er på færgen med sin depressive far Mårten, sin mor Cilla som sidder i kørestol, fasteren Linda og kusinen Lo, og får et indblik i familiehemmelighederne, og dermed får empati for nogle af personerne. Vi møder også den tidligere store popstjerne Dan Appelgren, som nu sidder tilbage med en karriere som karaokevært på færgen, et stofmisbrug og en bitter personlighed. Der er rigtig mange personskildringer i bogen, og selvom det kan være lidt svært at holde styr på, er de så velbeskrevet og spændende, da det er god læsning som fanger.

Derimod må jeg sige, at bogens twist af en handling - altså det uhyggelige, ikke faldt helt så meget i min smag og var langt fra hvad jeg havde forventet af bogen. Jeg havde dømt ud fra bogens cover og en beskrivelse på nettet, og havde en forestilling om, at bogens uhygge var af psykologisk karakter, og ikke at overnaturlig, blodig og markaber karakter. Så min bedømmelse på de tre stjerner går ikke på, at bogen ikke var spændende - for det var den, men mere på, at det overnaturlige ikke faldt i min smag og derfor blev lidt for markabert og langtrukken.

Flere gange under læsningen tog jeg mig selv i at tænke, at bogen ville fungere super godt som en film eller tv-serie. Der tror jeg virkelig den kommer til sin ret. Jeg vil i hvert fald se med.